mandag 2. april 2012

Er alt bare bare?

Jeg henger en del på forskjellige forum og grupper her på nettet, og ser mange svarer at det er bare å gjøre ditt, eller bare å gjøre datt, så blir alt sååå bra.
- Er du syk, så er det BARE å gå til legen, så får du medisiner og blir frisk
- Er du overvektig, så er det BARE å spise riktig og mosjonere
- Har du ikke råd til å betale regningen din, så er det BARE å begynne å spare til faste regning og det er BARE å spare seg opp en buffer konto til uforutsette regninger
- Er bilen din ødelagt, så er det BARE å ta bussen
- Om ungen din ikke sover om natta, så er det BARE å kutte ut dagsovingen (om ungen enda sover på dagen)
- Sliter du på skolen, er det BARE å bruke mer tid og les bedre
-  Er du ensom, så er det BARE å gå ut å finne nye venner
- Har du og mannen din problemer, så er det BARE å gjøre det slutt og flytte

Er virkelig livet BARE, BARE? Har virkelig ikke folk opplevd motgang? Og om man svarer de som foreslår slike ting at det går ikke, eller jeg får det ikke til så er du negativ og utaknemmelig blant annet. 

Livet er ikke for mange BARE, BARE. Ta meg f.eks. Jeg har gått til legen i 11 år nå, og enda har de ikke funnet ut hva som feiler meg. Pga det som feiler meg kan jeg ikke bare ta meg en tur ut å trene, og for all del, når man er overvektig og ønsker å gå ned i vekt, tror folk virkelig ikke at de fleste har prøvd det meste. Og hos noen (som meg), så er det faktisk sykdom som gjør til at vekten både øker og nekter å flytte seg nedover. 
Og hva gjør man når man har brukt opp bufferkontoen sin pga alt for mye uforutsette ting, som varmtvannstank, bil osv? Og man atpåtil ikke har mer penger i måneden til å betale fast utgiftene, barnehage og mat? Da er det ikke BARE, BARE å spare. Det er heller ikke BARE, BARE å spare til faste regninger heller, av akkurat samme grunn.
Når det kommer til bil, så er jo svaret veldig enkelt. Ta buss, bruk kollektivtrafikk. Jo takk du, når det kommer 3 busser hit og kjører 4 busser her i fra om dag, og ingen av de stemmer med hverken barnehage eller generelt tidspunkter hvor folk starter på jobb. Men da er det jo BARE,BARE å be om å få tilrettelagt, ikke sant? Til tross for hvor lett det høres ut, så er det ikke like lett, spesielt ikke når kanskje mange av de som skulle vært med samme buss jobber på samme sted. 

Livet er virkelig ikke BARE, BARE. Jo da, det handler om å finne muligheter og se det positive i ting, ikke minst grip mulighetene og bruk dem, men uansett er det ikke BARE, BARE!
(Og jo da, jeg er sikkert ikke en smule bedre selv, og kommer nok ofte med BARE, BARE råd jeg også, men jeg vet også at det finnes alltid flere sider av en sak)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar